Greuț

-Scumpul meu, mi-a spus el odată, nu acasă, ci undeva pe stradă, după o discuție îndelungată, în timp ce îl conduceam, scumpul meu, este imposibil să iubești oamenii așa cum sînt ei. Și, totuși, trebuie. De aceea, fă-le bine, călcîndu-ți pe inimă, ținîndu-te de nas sau închizînd ochii(ultimul gest e absolut necesar). Rabdă de la ei răul, nu te supăra pe ei, dacă poți, ,,amintindu-ți că și tu ești om”. Se-nțelege, ești dator să fii sever cu ei, dacă ți s-a dat o minte puțin peste medie. Prin natura lor, oamenii sînt meschini și le place să iubească din spaimă; nu ceda unei asemenea iubiri și nu înceta să dispreșuiesti. Undeva în Coran, Allah îi poruncește prorocului să se uite la ,,îndărătnici” ca la niște șoareci, să le facă bine și să treacă mai departe; e o atitudine oarecum mîndră, dar corectă. Să știi să-i disprețuiești chiar și atunci cînd sînt buni, pentru că tot atunci sînt și mîrșavi. O, dragul meu, am spus asta judecînd după mine! Cine nu e complet prost nu poate să nu se disprețuiască pe sine, indiferent că e cinstit sau nu. E imposibil să-ți iubești aproapele și să nu-l disprețuiești. După mine, omul este creat cu imposibilitate fizică de a-și iubi aproapele. Aici e o greșeală în cuvinte încă de la început, și ,,dragostea pentru omenire” trebuie înțeleasă doar pentru acea omenire pe care tu însuți ai creat-o în sufletul tău(cu alte cuvinte, ți-ai creat-o pentru tine însuți, ca și dragostea ta pentru sine) și care, de aceea, în realitate nu există și nu va exista.

-Și niciodată nu va exista?

-Dragul meu, sînt de acord că acest lucru ar fi prostesc, dar nu e vina mea. Și pentru că nu mi s-a cerut părerea la crearea lumii, o să-mi iau dreptul de a avea o părere în privința asta.

Dostoievski- ,,Adolescentul”

12962673_1062602860452518_996599956_o

Lasă un răspuns

